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Faculty of History and Cultural Studies

Course Title: 0401 Antikes Erzählen. Von der Mikro- zur Makronarration

Course Description

In dieser Vorlesung soll den Studierenden die Fähigkeit vermittelt werden, narrative Texte und Textausschnitte literatur- und kulturwissenschaftlich angemessen zu interpretieren. Es werden unterschiedliche Erzählformen präsentiert (Epos, Roman, Anekdote, Fabel etc.): außerdem wird das narratologische Methodeninventar analysiert.

Faculty

History and Cultural Studies

Institute

Institute of Classical Studies

Lecturer

Prof. Dr. Peter v. Möllendorff

Study Period (dd/mm/yy)

19/10/21-15/02/22

Mode and Time

Synchronous, Time (CET): Tuesdays 12-14h

Online Tool for Teaching

Webex

Language of Instruction

German

Target Group

Bachelor, Master

Fields of Study: Classical Studies, Modern Literature, Comparative Literature

Prerequisites

German B1-2 (Knowledge of Latin and Greek is not required)

ECTS

2

Course Title: 0402 Das römische Theater: Kult-Architektur und Erlebnisraum

Course Description

Seit dem 4. Jh. v.Chr. fanden in Rom dramatische Aufführungen im Kontext von öffentlichen kultischen Festen statt. Die performativen Praktiken der Römer waren zunächst deutlich beeinflusst von den Theaterkulturen der griechischen Städte Unteritaliens und ebenso jener des etruskischen Einflussbereichs in Norditalien. Schließlich wurden die zunächst provisorischen, später dann permanenten Aufführungsorte zu einem eigenständigen Zeichen römischer Zivilisation, das sich in Städten im gesamten Einflussbereichs des römischen Reiches fand.

In der Vorlesung nehmen wir die einzelnen Bestandteile der römischen materiellen Theaterkultur in den Blick, die Bauten, ihre Ausstattung und Bilder zum römischen Theaterwesen, um zu erkunden, wie sie Theater als Kultpraxis und als Unterhaltungsform für ihre unterschiedlichen Interessengruppen manifest werden ließen: für Kultbeamte, Produzenten und Performer ebenso wie für die Kultteilnehmer und Zuschauer.

Faculty

History and Cultural Studies

Institute

Institute of Classical Studies

Lecturer

Prof. Dr. Katharina Lorenz

Study Period (dd/mm/yy)

18/10/21-14/02/22

Mode and Time

Synchronous and asynchronous, Time (CET): Mondays 11:30h-13h

Online Tool for Teaching

MS Teams, Stud.IP

Language of Instruction

German (examination in English possible)

Target Group

Bachelor, Master

Prerequisites

Knowledge of German

ECTS

2

Course Title: 0403 Museumsdidaktische Konzepte und Formen des Vermittelns - Übung: Projekt Diagnoptico – Panofsky meets Experience- und Interaction Design (Vorbereitung einer virtuellen Ausstellung in der Antikensammlung)

Course Description

Im Rahmen der Übung werden die Teilnehmer:innen dazu angeleitet, am Beispiel ausgewählter Exponate der Antikensammlung digitale Interaktionen zu entwickeln, um die Besucher bei der Beschreibung, Analyse und Interpretation dieser Objekte zu unterstützen und zu führen. Die Ergebnisse der Projekte sollen abschließend im Rahmen einer virtuellen Ausstellung präsentiert werden. Die Sitzungen führen in die institutionellen und technologischen Rahmenbedingungen ein, innerhalb derer das digitale Kuratieren stattfindet. Als Prüfungsform erstellen Sie ein Portfolio, das Sie im Anschluss für die Bewerbung bei Institutionen aus dem Kulturgut-Bereich unterstützen kann.

Faculty

History and Cultural Studies

Institute

Institute of Classical Studies

Lecturer

Dr. Michaela Stark

Study Period (dd/mm/yy)

22/10/21-18/02/22

Mode and Time

Synchronous, Time (CET): Fridays 10h-12h

Online Tool for Teaching

MS Teams

Language of Instruction

German

Target Group

Bachelor, Master

Prerequisites

Basic knowledge of German

ECTS

4

Course Title: 0404 Slavery in the Early Modern Period

Course Description

This course will look at the institution of slavery between 1500 and the middle of the 19th century from multible perspectives and approaches. Different types of enslavement have deeply influenced the early modern world as well as its ideas, economics, colonialism and cultures among other things. The course will look at and compare different types of enslavement and unfree labour from all over the world, from ‘chattle slavery’ (plantation slavery) to ‘serfdom’ and ‘indentured servitude’.

The role of race and gender will be given special attention.

The ideas, ideals, concepts and day to day practices of ‘slavery’ will be also focussed on in addition to the role played by the political metaphor of slavery as well as the ideas behind and workings of abolitionist movements thoughout the period.

This course will demand the writing of an essay or the holding of a presentation, as well as regular participation in the discussions of the reading every week.

Faculty

History and Cultural Studies

Institute

Institute of Early Modern Times

Lecturer

Bennet Rosswag

Study Period (dd/mm/yy)

18/10/21-14/02/22

Mode and Time

Synchronous and asynchronous, Time (CET): Mondays 16h-18h

Online Tool for Teaching

Webex

Language of Instruction

English

Target Group

Bachelor, Master

Prerequisites

Good level of English, interest in early modern history

ECTS

 

Course Title: 0405 Geschichtspolitik und Erinnerungskultur im östlichen Europa/Политика истории и культура памяти в Восточной Европе

Course Description

Im Rahmen einer Universitätspartnerschaft erproben die Justus-Liebig-Universität Gießen und die Belarusische Staatsuniversität Minsk das Erasmus-Programm in Form einer gemeinsamen digitalen Lehrveranstaltung.

В рамках университетского партнерства Университет имени Юстуса Либига в Гиссене и Белорусский государственный университет в Минске тестируют программу Erasmus в форме совместного онлайн-курса.

Faculty

History and Cultural Studies

Institute

Institute of Modern History

Lecturer

Prof. Dr. Thomas Bohn; Prof. Dr. Viachaslau Menkouski

Study Period (dd/mm/yy)

November 4th, 11th, 18th, 25th 

December 2nd, 9th, 15th 

Mode and Time

Synchronous and asynchronous, Time (CET): Giessen:14-18 Uhr; Minsk: 16-20 Uhr

Online Tool for Teaching

Zoom

Language of Instruction

German and Russian, simultaneous translation

Немецкий и русский языки с синхронным переводом

Target Group

Bachelor, Master 

Prerequisites

German, Russian

ECTS

6

Course Title: 0406 Geschichte der Sowjetunion

Course Description

Inspiriert durch die sog. Archivrevolution konzentrierte sich die historische Forschung nach der Auflösung der Sowjetunion zunächst ganz auf das Phänomen des Stalinismus. Zweifelsohne artete der unter Stalin unternommene Versuch, den „Sozialismus in einem Land“ zu errichten, in eine Diktatur aus, die unzähligen Menschen das Leben kostete. Wie die Untersuchungen der letzten Jahre zeigen, greift das Erklärungsangebot der Totalitarismusthese zu kurz. In diesem Sinne sollen das Herrschafts- und Gesellschaftssystem der Sowjetunion aus sozialhistorischer und kulturgeschichtlicher Perspektive neu beleuchtet werden. Dabei werden die Besonderheiten des Stalinismus, der Entstalinisierung und der Perestrojka thematisiert. Als roter Faden dient die These: Die Geschichte der Sowjetunion ist die Geschichte eines Landes, das der Urbanisierung unterliegt.

Literatur: Hildermeier, Manfred: Die Sowjetunion 1917-1991. München 2001 (Oldenbourg Grundriss der Geschichte 31);

Plaggenborg, Stefan: Experiment Moderne. Der sowjetische Weg. Frankfurt am Main/New York 2006;

Neutatz, Dietmar: Europäische Geschichte im 20. Jahrhundert. Träume und Alpträume: Eine Geschichte Russlands im 20. Jahrhundert. München 2013.

Faculty

History and Cultural Studies

Institute

Institute of Modern History

Lecturer

Prof. Dr. Thomas Bohn

Study Period (dd/mm/yy)

25/10/21-14/02/22

Mode and Time

Synchronous and asynchronous, Time (CET): Mondays 14h-16h

Online Tool for Teaching

Zoom

Language of Instruction

German

Target Group

Bachelor, Master 

Prerequisites

German

ECTS

4

Course Title: 0407 Everyday life in the Soviet Union

Course Description

This seminar will address Soviet lifeworlds in a different way than the dissident polarization between ideological constraints and resistant actions suggests. It is about how the Soviet population translated communist ideology into everyday language: in terms of objects, practices, and rituals. In this way, an introduction to current debates about Russian and Soviet history takes place. Central questions are: What did the Bolsheviks' seizure of power mean for the private sphere? How did communism change everyday life by reshaping social structures and personal relationships? How did Soviet leaders attempt to shape the new man, Homo sovieticus? What is the significance of these contexts for political conditions in Eastern Europe today? The blurred boundaries between the public and the private, the collective and the individual, will be examined at various cornerstones of Soviet history. Through literature, film, memoirs, and other primary sources, the influence of politics on popular culture, work, family life, education, humor, and gender relations will be examined. Readings, papers, and discussions will be used to clarify the degree to which individuals created private spheres at home, at work, and among acquaintances in order to escape the influence of the political.

Faculty

History and Cultural Studies

Institute

Institute of Modern History

Lecturer

Prof. Dr. Iryna Ramanava

Study Period (dd/mm/yy)

26/10/21-15/02/22

Mode and Time

Synchronous and asynchronous, Time (CET): Tuesday, 10:15h-11:45h

Online Tool for Teaching

Zoom or Webex

Language of Instruction

English

Target Group

Bachelor, Master 

Prerequisites

English

ECTS

6

Course Title: 0408 Belarus from the 11th to the 18th Century. On the Border of Civilization

Course Description

The lecture aims to raise students' awareness of the importance of Belarus in the history and culture of East-Central Europe. The focus of interest is on the Grand Duchy of Lithuania and the Polish Noble Republic as nuclei of modern nations, including the Belarusian ethnic group. The focus will also be on concepts of multiculturalism, confessional liberalism, and the rule of law, as well as on related central questions: How did the transition from an aristocratic nation to a cultural nation take place? Why are the debates about a common Lithuanian-Belarusian fatherland currently relevant again?

Faculty

History and Cultural Studies

Institute

Institute of Modern History

Lecturer

Prof. Dr. Iryna Ramanava

Study Period (dd/mm/yy)

27/10/21-16/02/22

Mode and Time

Synchronous and asynchronous, Time (CET): Wednesday, 10:15h-11:45h

Online Tool for Teaching

Zoom or Webex

Language of Instruction

English

Target Group

Bachelor, Master 

Prerequisites

English

ECTS

4

Course Title: 0409 Democracy and its Boundary Problem

Course Description

The seminar addresses democratic theory, the philosophical justifications of democratic government, and especially one important challenge: the boundary problem. This problem consists basically in the question who is to have a democratic voice in a democratic community, or who is a member, for instance whether democracies may unilaterally exclude new would-be members and whether they must give a say to the entire global population or future generations when these are affected by their decisions. An answer to this problem is especially important with respect to democratic responses to current problems such as climate change and migration.

The texts as well as the discussion will be in English, but if you are not a native speaker, don't worry: We don't expect perfect English and we will help each other to formulate our thoughts. The final grades will be assigned on the basis of "Hausarbeiten" (term papers) which you may write in English or German.

Faculty

History and Cultural Studies

Institute

Institute of Philosophy

Lecturer

Dr. Susanne Mantel

Study Period (dd/mm/yy)

21/10/21-10/02/22

Mode and Time

Synchronous and asynchronous, Time (CET): Thursday, 12h-14h

Online Tool for Teaching

ILIAS

Language of Instruction

English

Target Group

Bachelor, Master 

Prerequisites

Sufficient knowledge of English, basic knowledge of philosophy

ECTS

3 (without term paper) or 6 (with term paper)

Responsible for the content: Ben Kahl: Contact by e-mail